onsdag 25 mars 2009

Vad tycker eleverna?

Övningarna fungerade mycket bra i klassen. Vid utvärderingen var majoriteten positiv till övningarna. De tyckte att det hände saker och de ville fortsätta med övningarna i framtiden. En elev menade att: Det är som lekar, med allvar i. Man lär känna varandra bättre och får veta vad andra tycker.

Inte en enda av eleverna uttryckte något klagomål över övningarna, snarare önskade de sig fler av samma sort. När vi tillsammans diskuterade vad de kan tänkas ha lärt sig sade några av eleverna: Att lyssna på varandra!

För min del var det var det av största vikt att de frågor och påståenden som skulle ställas anpassades efter klassen. Elevernas ålder är 14-15 år och till hösten skall de börja i årskurs 9. Jag ville att frågorna skulle beröra tankar, funderingar och tänkbara scenarion i deras liv. Att dessutom behandla etiska dilemman angående alkohol och tobak kan vara ett sätt att arbeta förebyggande med riskzonsproblematik.


Eleverna i denna åttondeklass arbetade mycket med hälsa under ett par veckor. Utöver värderingsövningarna hade de också en "sömndag" på schemat där de fick information om sömn och fick testa sina egna sömnvanor. De fick också göra avslappningsövningar och gå på tipspromenad.

Några bilder från sömndagen...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar