
I läroplanen för det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet (Lpo94), läser vi följande:
Skolväsendet vilar på demokratins grund. Verksamheten skall utformas i överensstämmelse med grundläggande demokratiska värderingar och var och en som verkar inom skolan skall främja aktningen för varje människas egenvärde och respekten för vår gemensamma miljö.
Demokrati - att alla får och ska vara med och bestämma tar vi för en självklarhet i vårt samhälle. Detta skall givetvis också gälla i skolan. I en demokratisk skola skall alla inkluderas. Det räcker dock inte med att inkludera alla elever, vi måste också arbeta mot en integrering - både social och fysisk.
Att en elev är fysiskt integrerad i en klass behöver inte betyda att eleven är integrerad på ett socialt plan. Kanske utesluts man på grund av svårigheter eller handikapp? Vi lärare måste aktivt arbeta för att skapa en skola för alla, i så stor utsträckning vi kan.
Att arbeta hälsofrämjande handlar inte bara om att informera om kost och nyttiga vanor utan också om psykisk hälsa, både individens och gruppens. Hur mår vi? Hur ska vi arbeta för att skapa en bra arbetmiljö i skolan? Skolan är en viktig plats för barn och ungdomar att skapa en positiv bild av tillvaron. Här utvecklas kamratrelationer och relationen till vuxna, en slags informell social samvaro.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar